Plan Szkolenia

Moduł 1: Fundamenty roli lidera

Cel: Budowanie tożsamości lidera i wzmocnienie poczucia własnej roli.

  • Warsztat wprowadzający: Wyzwania i nowe odpowiedzialności w roli lidera.
  • Praca z wartościami: Jakie wartości chcę reprezentować jako lider?
  • Podstawy modeli kompetencyjnych: Wprowadzenie do modeli kompetencyjnych jako narzędzia rozwoju lidera i zespołu.
  • Elementy gry psychologicznej: Identyfikacja i unikanie pułapek psychologicznych w relacjach z zespołem.
  • Przygotowanie exposé lidera: Jak skutecznie przedstawić swoją wizję, cele i wartości zespołowi.

Efekty rozwojowe:

  • Uczestnicy zidentyfikują swoje kluczowe wartości jako liderzy.
  • Przygotują wstępną wersję exposé lidera.
  • Nabędą świadomość wyzwań związanych z rolą lidera.

Komunikacja w zespole

Cel: Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych lidera.

  • Wykład: Modele i style komunikacji lidera.
  • Ćwiczenie praktyczne: Aktywne słuchanie w trudnych rozmowach.
  • Symulacja: Prowadzenie zebrania zespołu – jasne przekazywanie informacji.
  • Feedback: Jak reagować na pytania i wątpliwości pracowników.

Efekty rozwojowe:

  • Zwiększenie umiejętności aktywnego słuchania.
  • Zdobycie praktyki w przekazywaniu informacji w sposób jasny i efektywny.
  • Poprawa zdolności do udzielania konstruktywnego feedbacku.

Moduł 2: Trudne rozmowy i negatywny feedback

Cel: Wypracowanie schematów prowadzenia wymagających rozmów.

  • Warsztat: Techniki konstruktywnego feedbacku (SBI, FUKO).
  • Ćwiczenie praktyczne: Scenki z trudnymi sytuacjami (np. nierealizowanie zadań, konflikty w zespole).
  • Case study: Analiza sytuacji problemowych z codziennej pracy uczestników.
  • Praca indywidualna: Tworzenie planów rozmów na bazie realnych wyzwań.
  • Elementy Manager 3.0: Nowoczesne podejście do zarządzania – jak angażować zespół w procesy decyzyjne i budować kulturę współodpowiedzialności.
  • Myślenie strategiczne: Narzędzia i metody wspierające podejmowanie decyzji strategicznych (np. analiza SWOT, macierz Eisenhowera, metoda 5 Why).
  • Metody coachingowe i mentoringowe: Wprowadzenie do TOP (Theory of Practice) i TOC (Theory of Constraints) w pracy z celami, wspieranie rozwoju indywidualnego i zespołowego.

Efekty rozwojowe:

  • Rozwój umiejętności prowadzenia trudnych rozmów i udzielania negatywnego feedbacku.
  • Praktyczna wiedza na temat zastosowania narzędzi strategicznych w codziennej pracy.
  • Umiejętność tworzenia planów rozmów i wsparcia zespołu.

Delegowanie i odbiór zadań

Cel: Nauka efektywnego delegowania oraz odbioru zadań od zespołu.

  • Wykład: Dlaczego warto delegować i jak to robić dobrze?
  • Ćwiczenie praktyczne: Tworzenie jasnych i mierzalnych celów dla zadań.
  • Feedback: Odbiór pracy zespołu – docenianie i wskazywanie obszarów do poprawy.
  • Symulacja: Sesja delegowania zadania i odbioru efektów.

Efekty rozwojowe:

  • Umiejętność jasnego delegowania zadań i określania oczekiwań.
  • Rozwinięcie zdolności do oceny wykonania zadań i udzielania informacji zwrotnej.
  • Zrozumienie znaczenia doceniania pracy zespołu.

Moduł 3: Zarządzanie stresem i emocjami

Cel: Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z presją i emocjami w roli lidera.

  • Wprowadzenie: Jak stres wpływa na lidera i zespół?
  • Ćwiczenie: Techniki oddechowe i relaksacyjne do zastosowania w pracy.
  • Praca zespołowa: Rozpoznawanie emocji w zespole i reagowanie na kryzysowe sytuacje.
  • Symulacja: Zarządzanie emocjami w czasie trudnych rozmów.

Efekty rozwojowe:

  • Zwiększenie świadomości wpływu stresu na lidera i zespół.
  • Opanowanie technik relaksacyjnych do zastosowania w codziennej pracy.
  • Rozwój umiejętności rozpoznawania i reagowania na emocje zespołu.

Moduł 4. Podsumowanie i rozwój

Cel: Utrwalenie zdobytej wiedzy i wypracowanie indywidualnych planów rozwoju.

  • Ćwiczenie: Refleksja nad zmianą – od kolegi do lidera.
  • Warsztat: Tworzenie osobistego planu rozwoju lidera.
  • Dyskusja: Wyzwania na przyszłość – jak budować dalej swoje kompetencje?
  • Wygłoszenie exposé lidera: Prezentacja swojej wizji, strategii i planu na rozwój zespołu z podsumowaniem dotychczasowych aktywności w szkoleniu.
  • Zadanie zamykające: Przygotowanie inspirującego przesłania dla zespołu.

Efekty rozwojowe:

  • Umiejętność podsumowania dotychczasowych działań i stworzenia spójnej wizji dla zespołu.
  • Wypracowanie indywidualnego planu rozwoju lidera.
  • Zwiększenie pewności siebie w komunikowaniu strategii i celów zespołu.

Wymagania

  • Podstawowe doświadczenie w zarządzaniu zespołem lub pełnieniu roli lidera
  • Otwartość na rozwój kompetencji przywódczych
  • Gotowość do pracy nad umiejętnościami komunikacyjnymi i zarządzania relacjami w zespole

Audience

  • Nowi oraz przyszli liderzy zespołów
  • Managerowie średniego i wyższego szczebla
  • Osoby aspirujące do ról kierowniczych
  • HR i specjaliści ds rozwoju pracowników
 32 godzin

Liczba uczestników


cena netto za uczestnika

Opinie uczestników (5)

Propozycje terminów

Powiązane Kategorie