Plan Szkolenia
Kontekst Prawny & Podstawy Dostępności
Moduł 1: Wprowadzenie do Prawa Dostępowości i Jego Znaczenia
- Przegląd nowego Prawa Dostępowości (wejście w życie 28 czerwca)
- Prawne wymagania i terminy
- Wpływ na sektor publiczny, prywatne firmy i programistów
- Dlaczego dostępność ma znaczenie: perspektywy społeczne, etyczne i biznesowe
- Karze za niezgodność
- Przegląd standardów dostępności (WCAG 2.1/2.2, ARIA)
- Kategorie niepełnosprawności
Moduł 2: Zasady i Wytyczne Dostępności
- Zasady POUR (Perceivable, Operable, Understandable, Robust)
- Wprowadzenie do wytycznych WCAG
- Rola, stany i właściwości ARIA
- Semantyczny HTML i jego znaczenie dla dostępności
Moduł 3: Ustawianie Dostępnej Środowiska Programistycznego
- Narzędzia: narzędzia deweloperskie przeglądarki, czytniki ekranów (NVDA, VoiceOver), rozszerzenia dostępności
- Konfigurowanie linterów i narzędzi do automatycznego testowania dostępności
- Przegląd powszechnie używanych narzędzi do testowania dostępności
- Konfigurowanie testów dostępności na symulatorach mobilnych i prawdziwych urządzeniach (używając VoiceOver/TalkBack, Android Accessibility Scanner, Xcode Accessibility Inspector).
Moduł 4: Praktyczne Kodowanie – Semantyczny HTML & Nawigacja Klawiaturą
- Pisząc semantyczną składnię dla dostępności
- Zapewnianie pełnej nawigacji klawiaturą
- Techniki zarządzania fokusem
- Obsługa formularzy i elementów interaktywnych w sposób dostępny
Dostępność w Natywnych Aplikacjach Mobilnych (Opcjonalny dodatkowy moduł na 1,5 godziny)
- Kluczowe wytyczne platformy (Google Material, Apple Human Interface)
- Robienie nawigacji, przycisków i formularzy dostępnych na urządzeniach mobilnych
- Powszechne problemy dostępności w aplikacjach mobilnych i ich rozwiązania
- Testowanie praktyczne z VoiceOver i TalkBack
Zaawansowane Kodowanie & Technologie Asystujące
Moduł 5: Dostępny CSS i Projektowanie Wizualne
- Najlepsze praktyki dotyczące kontrastu kolorów i rozmiaru tekstu
- Stylizacja fokusu i widoczne wskaźniki fokusu
- Rozważania dotyczące responsywnego projektowania dla dostępności
- Unikanie pułapek dostępności w animacjach i przejściach
- Wytyczne dotyczące kontrastu kolorów i rozmiaru dla ekranów mobilnych.
Moduł 6: ARIA dla Dynamicznej Treści & Zasobów Internetowych
- Kiedy i jak używać atrybutów ARIA
- Zarządzanie regionami na żywo dla czytników ekranów
- Tworzenie dostępnych widgetów i niestandardowych komponentów
- Rola ARIA w aplikacjach jednostronicowych (SPA)
- Dla mobilnych, omówienie ról dostępności i etykiet na platformach natywnych (np. contentDescription w Android, accessibilityLabel w iOS).
Moduł 7: Praktyczny Laboratorium Kodowania: Tworzenie Dostępnych Komponentów
- Tworzenie dostępnych przycisków, modalnych okienek, rozwijanych list, zakładek
- Implementacja weryfikacji formularzy i obsługi błędów w sposób dostępny
- Użycie ARIA i semantycznego HTML do realnych komponentów interfejsu użytkownika
Testowanie, Zgodność i Ciągła Dostępność
Moduł 8: Testowanie & Audyt Dostępności
- Techniki manualnego testowania za pomocą czytników ekranów i tylko klawiatury
- Automatyczne testowanie za pomocą narzędzi takich jak axe, Lighthouse, pa11y
- Pisanie przypadków testowych dostępności dla zespołów QA
- Integracja testowania dostępności w potokach CI/CD
- Jak przeprowadzać audyty dostępności na natywnych aplikacjach mobilnych (testy manualne, narzędzia automatyczne takie jak Accessibility Scanner, Espresso dla Android, XCTest dla iOS)
Moduł 9: Naprawianie & Ciągła Dostępność
- Powszechne problemy dostępności i sposób ich naprawy
- Zarządzanie dostępnością w starszych bazach kodu
- Utrzymywanie dostępności podczas aktualizacji funkcji i refaktoryzacji
- Dostępność w aplikacjach wieloplatformowych (mobilne, komputerowe, web)
Moduł 10: Ostateczne Ćwiczenie Praktyczne i Podsumowanie
- Zbudować lub zmodyfikować małą aplikację/moduł, aby spełniała standardy dostępności
- Recenzja parzestwa i dyskusja grupowa
- Sesja Q&A i zwracanie zwrotnej informacji
- Źródła do dalszego nauki i aktualizacji dotyczących zgodności
Wymagania
- Podstawowa do średnio zaawansowana wiedza na temat HTML, CSS, JavaScript
- Podstawowa do średnio zaawansowana wiedza o technikach tworzenia aplikacji mobilnych (Android, iOS)
- Znajomość frameworków frontendowych (React, Angular, Vue itp.) jest plusiem
- Znajomość tworzenia aplikacji mobilnych jest plusiem
- Podstawowa znajomość cyklu życia tworzenia produktów webowych i mobilnych
- Laptop z skonfigurowanym środowiskiem programistycznym (edytor kodu, narzędzia deweloperskie przeglądarki)
Grupa Docelowa
- Programiści frontendu, backendu i mobilni
- Projektanci UI/UX z wiedzą programistyczną
- Inżynierowie QA skupieni na testowaniu dostępności
- Właściciele produktów i menedżerzy projektów zaangażowani w zgodność z dostępnością
Opinie uczestników (5)
"Wielce doceniałem podejście w czasie rzeczywistym, jakie trener zastosował do pokazania, jak nasz zespół może zastosować Human-Centered Design (HCD) w naszym projekcie. Było też świetnie, że trener poświęcił czas na zrozumienie naszego projektu na ogólnym poziomie, co pomogło udzielić jasnych i praktycznych wskazówek na temat tego, jak możemy lepiej podejść do zarówno UX, jak i UI."
Nichole Bryant Joven - Grundfos
Szkolenie - Human-Centered Design (HCD)
Przetłumaczone przez sztuczną inteligencję
Poznałem trochę więcej rozwiązań i funkcji związanych z komponentami
Lukasz Herod
Szkolenie - User Experience Design with Figma
Forma szkolenia (dużo ćwiczeń), podejście i swoboda prowadzącego, wyważona ilość wiedzy.
Maciej Sadowski - Unit4 Polska sp. z o.o.
Szkolenie - User Experience (UX) Design
Ćwiczenia rozbijania procesów na części na karteczkach i tworzenie prototypów na kartach
Agnieszka Motak - ING Business Shared Services B.V.; Centrum Systemow Informacyjnych Ochrony Zdrowia
Szkolenie - User Experience UX Design Fundamentals
Miło mi było, że trener używał prawdziwych przykładów.
Joana Gomes
Szkolenie - Compliance and the Management of Compliance Risk
Przetłumaczone przez sztuczną inteligencję