Plan Szkolenia
Dzień 1: Kontekst prawny i podstawy dostępności
Moduł 1: Wprowadzenie do prawa o dostępności i jego znaczeniu
- Przegląd nowego prawa o dostępności (weszło w życie 28 czerwca)
- Wymagania prawne i terminy
- Wpływ na sektor publiczny, prywatne firmy i deweloperów
- Dlaczego dostępność ma znaczenie: perspektywy społeczne, etyczne i biznesowe
- Kary za nieprzestrzeganie
- Przegląd standardów dostępności (WCAG 2.1/2.2, ARIA)
- Kategorie niepełnosprawności
Moduł 2: Zasady i wytyczne dotyczące dostępności
- Zasady POUR (Wrażliwy, Operacyjny, Zrozumiały, Wszechstronny)
- Wprowadzenie do wytycznych WCAG
- Role, stany i właściwości ARIA
- Semantyczny HTML i jego rola w dostępności
Moduł 3: Konfigurowanie środowiska rozwoju dostępnego
- Narzędzia: narzędzia deweloperskie przeglądarki, czytniki ekranowe (NVDA, VoiceOver), rozszerzenia dostępności
- Konfigurowanie linterów i automatycznych narzędzi testowania dostępności
- Przegląd popularnych narzędzi testowania dostępności
- Konfigurowanie testów dostępności na symulatorach i rzeczywistych urządzeniach mobilnych (używając VoiceOver/TalkBack, Android Accessibility Scanner, Xcode Accessibility Inspector)
Moduł 4: Praktyczne programowanie – semantyczny HTML i nawigacja klawiszowa
- Pisanie semantycznego znacznika dla dostępności
- Zapewnienie pełnej nawigacji klawiszowej
- Techniki zarządzania fokusem
- Obsługa formularzy i interaktywnych elementów w sposób dostępny
Dostępność w natywnych aplikacjach mobilnych (Opcjonalny dodatkowy moduł na 1,5 godziny)
- Kluczowe wytyczne platform (Google Material, Apple Human Interface)
- Czynienie nawigacji, przycisków, formularzy dostępnych na urządzeniach mobilnych
- Powszechne problemy z dostępnością na urządzeniach mobilnych i rozwiązania
- Testowanie ręcznie z VoiceOver i TalkBack
Dzień 2: Zaawansowane programowanie i technologie pomocnicze
Moduł 5: Dostępny CSS i wizualny projekt
- Najlepsze praktyki dotyczące kontrastu kolorów i wielkości tekstu
- Stylizacje foku i widoczne wskaźniki foku
- Rozważania dotyczące responsywnego projektowania dla dostępności
- Unikanie pułapek dostępności w animacjach i przejściach
- Wskazówki dotyczące kontrastu kolorów i wielkości dla ekranów mobilnych
Moduł 6: ARIA dla dynamicznej zawartości i bogatych aplikacji internetowych
- Kiedy i jak używać atrybutów ARIA
- Zarządzanie regionami na żywo dla czytników ekranowych
- Tworzenie dostępnych widżetów i niestandardowych komponentów
- Rola ARIA w SPA (Single Page Applications)
- Dla urządzeń mobilnych omówienie ról dostępności i etykiet w natywnych platformach (np. contentDescription w Android, accessibilityLabel w iOS)
Moduł 7: Praktyczne laboratorium kodowania: Budowanie dostępnych komponentów
- Stworzenie dostępnych przycisków, modali, rozwijanych list i zakładek
- Wdrożenie dostępnej walidacji formularzy i obsługi błędów
- Używanie ARIA i semantycznego HTML dla rzeczywistych komponentów UI
Dzień 3: Testowanie, zgodność i ciągła dostępność
Moduł 8: Testowanie i audytowanie dostępności
- Techniki testowania ręcznego z czytnikami ekranowymi i tylko klawiszami
- Automatyczne testowanie z narzędziami takimi jak axe, Lighthouse, pa11y
- Pisanie przypadków testowych dostępności dla zespołów QA
- Integrowanie testowania dostępności w pipeline CI/CD
- Jak przeprowadzać audyty dostępności w natywnych aplikacjach mobilnych (testy ręczne, automatyczne narzędzia takie jak Accessibility Scanner, Espresso dla Android, XCTest dla iOS)
Moduł 9: Remediacja i ciągła dostępność
- Powszechne problemy z dostępnością i sposoby ich naprawy
- Zarządzanie dostępnością w starych bazach kodowych
- Zachowanie dostępności podczas aktualizacji funkcji i refaktoryzacji
- Dostępność w aplikacjach wieloplatformowych (mobilne, stacjonarne, internetowe)
Moduł 10: Ostateczne ćwiczenie praktyczne i podsumowanie
- Budowanie lub refaktoryzacja małej aplikacji/modułu w celu spełnienia standardów dostępności
- Recenzja rówieśnicza i dyskusja grupowa
- Sesja pytań i odpowiedzi oraz opinii
- Zasoby dla ciągłego uczenia się i aktualizacji zgodności
Wymagania
- Podstawowa do średnio zaawansowana znajomość HTML, CSS, JavaScript
- Podstawowa do średnio zaawansowana znajomość technik aplikacji mobilnych (Android, IOS)
- Znajomość frameworków front-end (React, Angular, Vue, itp.) jest plusem
- Znajomość tworzenia aplikacji mobilnych jest plusem
- Podstawowa znajomość cyklu życia rozwoju aplikacji webowych/mobilnych
- Laptop z zainstalowanym środowiskiem programistycznym (edytor kodu, narzędzia deweloperskie przeglądarek)
Grupa docelowa - Programiści Frontend/Backend/Mobile
- Projektanci UI/UX z znajomością programowania
- Inżynierowie QA skupiający się na testowaniu dostępności
- Właściciele produktów i menedżerowie projektów zajmujący się zgodnością z dostępnością
Opinie uczestników (4)
Poznałem trochę więcej rozwiązań i funkcji związanych z komponentami
Lukasz Herod
Forma szkolenia (dużo ćwiczeń), podejście i swoboda prowadzącego, wyważona ilość wiedzy.
Maciej Sadowski - Unit4 Polska sp. z o.o.
Szkolenie - User Experience (UX) Design
Ćwiczenia rozbijania procesów na części na karteczkach i tworzenie prototypów na kartach
Agnieszka Motak - ING Business Shared Services B.V.; Centrum Systemow Informacyjnych Ochrony Zdrowia
Szkolenie - User Experience UX Design Fundamentals
Miło mi było, że trener używał prawdziwych przykładów.
Joana Gomes
Szkolenie - Compliance and the Management of Compliance Risk
Przetłumaczone przez sztuczną inteligencję