Plan Szkolenia
Moduł 1
1. Przedstawienie celów i programu szkolenia.
2. Ustalenie indywidualnych celów przez uczestników szkolenia, w odpowiedzi na trzy pytania otwarte koncentrujące się w obszarze
- Sytuacje negocjacyjne
- Problemy występujące w procesie negocjacji dla każdego uczestnika szkolenia
- Kompetencje (postawa, wiedza, kluczowe umiejętności) negocjacyjne, które uczestnicy szkolenia chcą doskonalić.
3. Analiza portfolio kompetencji uczestników szkolenia w zakresie znajomości strategii i technik negocjacyjnych, z wykorzystaniem testu negocjacyjnego.
- Omówienie wyników testu oraz ustalenie i omówienie poprawnych odpowiedzi.
- Przywołanie przez uczestników szkolenia rzeczywistych sytuacji negocjacyjnych, które są podobne do kontekstu sytuacyjnego opisanego w pytaniach zawartych w teście.
- Zaplanowanie przez każdego uczestnika szkolenia zmiany zachowań i działań w sytuacjach negocjacyjnych podobnych do tych opisanych w teście.
Moduł 2
1. Opisanie roli i cech skutecznego negocjatora.
- Określenie, jakie cechy powinien posiadać w swojej postawie negocjacyjnej i wyrażać w działaniu skuteczny negocjator.
- Określenie praw przysługujących skutecznemu negocjatorowi.
- Określenie pożądanych zachowań i działań skutecznego negocjatora.
2. Opisanie kontekstu sytuacyjnego pięciu strategii negocjacyjnych i określenie kryteriów wyboru strategii negocjacyjnych.
3. Poznanie kilkunastu najskuteczniejszych strategii negocjacyjnych oraz przedstawienie i zakomunikowanie w formie opracowanego spisu technik negocjacyjnych stosowanych przez skutecznych negocjatorów.
4. Wybór przez każdego uczestnika szkolenia stylu negocjacyjnego adekwatnego do procesów negocjacyjnych, w które zaangażowani są uczestnicy szkolenia.
5. Określenie różnic pomiędzy tzw. "twardym" i "miękkim" stylem negocjacyjnym.
- Zapoznanie z ideą harwardzkiego modelu negocjacji, którego istotą jest współpraca i dążenie do porozumienia win-win.
6. Model dynamiki eskalacji emocji, który pozwala nam zrozumieć, kiedy powinniśmy zdecydować się na konstruktywną konfrontację, aby kontrolować emocje i zająć się sprawą, a nie eskalować w kierunku konfliktu i zajmować się osobą zamiast sprawą.
7. Model konstruktywnej konfrontacji opracowany na podstawie NVC (non-violent communication Violence) Marshalla Rosenberga. Ćwiczenie problematycznych sytuacji występujących w negocjacjach, które uczestnicy będą klasyfikować (według trzech kryteriów) do konstruktywnej konfrontacji.
kryteriów) do konstruktywnej konfrontacji, a następnie przeprowadzą (pracując w parach) konstruktywną konfrontację wybranych przez siebie sytuacji problemowych.
Moduł 3
1. Etapy negocjacji w biznesie
- Przygotowanie do negocjacji - kontekst sytuacyjny negocjacji: BATNA, WATNA, ZOPA
- Rozpoczęcie negocjacji i prezentacja wstępnych stanowisk
- Negocjacje właściwe, prezentacja kolejnych propozycji
- Zakończenie negocjacji
2. Prezentacja kilkunastu zmiennych negocjacyjnych
- Uczestnicy szkolenia wskazują zmienne negocjacyjne spośród kilkunastu poznanych wcześniej zmiennych negocjacyjnych, z którymi negocjują na co dzień.
- Uczestnicy wybierają nowe zmienne negocjacyjne, które wprowadzą do swoich negocjacji.
- Uczestnicy określają, jakie jest uzasadnienie biznesowe wynikające z wybranych przez nich zmiennych negocjacyjnych.
3. Przygotowanie i przeprowadzenie pierwszych negocjacji przez uczestników szkolenia
- Omówienie negocjacji i określenie przez uczestników, które z zasad skutecznych negocjacji, przedstawionych przez trenera, nie zostały przez nich zastosowane.
- Poznanie najskuteczniejszych zasad negocjacji, które staną się kodeksem "negocjacyjnej jazdy" stosowanym po szkoleniu przez uczestników w ich codziennych negocjacjach.
- Siła argumentów negocjacyjnych, opracowanie po trzy skuteczne argumenty negocjacyjne i uzasadnienia biznesowe do każdej ze zmiennych (przez każdego uczestnika szkolenia) w oparciu o wybrane zmienne, z puli zmiennych negocjacyjnych poznanych podczas szkolenia.
Moduł 4
1. Praktyczne zastosowanie praw perswazji i sześciu reguł wywierania wpływu, opisanych przez prof. Roberta Cialdiniego, dzięki którym uczestnicy szkolenia będą w stanie wypracować, uzyskanie znaczących ustępstw w negocjacjach
2. Uczestnicy szkolenia ustalą, na jakich etapach procesu negocjacyjnego i w jaki sposób, mogą stosować poszczególne reguły wywierania wpływu.
3. każdy uczestnik szkolenia zaplanuje wybrany przez siebie proces negocjacyjny, który przeprowadzi po szkoleniu, wykorzystując wiedzę zdobytą podczas szkolenia.
Wymagania
Do udziału w tym szkoleniu nie jest wymagana wcześniejsza wiedza