Plan Szkolenia
I. Dostępność. Czym jest i jakie problemy są najczęściej z nią związane.
1. Czym jest dostępność?;
2. Osoby z niepełnosprawnościami to rzadkość?;
3. Kim jest osoba z niepełnosprawnościami?;
4. Osoby z dysfunkcją narządu ruchu;
5. Osoby z zaburzeniami poznawczymi oraz intelektualnymi;
6. Osoby z dysfunkcją narządu słuchu;
7. Osoby z dysfunkcją narządu wzroku;
8. Dostępność to nie tylko osoby z niepełnosprawnościami;
9. Grupy z niepełnosprawnościami nie są jednorodne;
10. Jakie problemy występują najczęściej w zakresie zapewnienia dostępności?
11. Osoba niepełnosprawna a obsługa w urzędzie: w jaki sposób obsługiwać osoby z niepełnosprawnościami.
II. Dostępność cyfrowa i standard WCAG
1. Czym jest dostępność cyfrowa?
2. Kto ustala standardy dostępności cyfrowej?
3. WCAG jako fundament dostępności
4. Dokumenty WCAG
5. Podział wytycznych WCAG
6. standard WCAG
7. Od kiedy dostępność jest obowiązkowa?
8. Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych według WCAG
a) Zasady dostępności
b) 78 kryteriów sukcesu
c) Poziomy kryteriów sukcesu – minimalny, zalecany, komfortowy
d) 17 nowych kryteriów sukcesu według WCAG
e) Kompatybilność wsteczna WCAG
9. Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych a standard WCAG
- Wymagania dostępności cyfrowej według załącznika do ustawy
a) 4 zasady, 13 wytycznych, 49 kryteriów sukcesu
b) Postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność – co oznaczają dla podmiotu?
• Zasada 1: Postrzegalność – jak ją zrealizować?
• Zasada 2: Funkcjonalność
• Zasada 3: Zrozumiałość
• Zasada 4: Solidność
c) Kryteria sukcesu na poziomie minimalnym (A) i zalecanym (AA) – jak należy wdrożyć i w jakim zakresie?
10. Deklaracja dostępności
a) Jak przygotować deklarację dostępności? Elementy składowe deklaracji dostępności
b) Umiejscowienie deklaracji dostępności
c) Aktualizacja deklaracji dostępności
11. Wymagania techniczne serwisów internetowych zgodne z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych oraz wytycznymi ministra właściwego do spraw informatyzacji
a) Tekst alternatywny
b) Dostępne odtwarzacze dla osób niepełnosprawnych
c) Transkrypcje, napisy, audiodeskrypcja
d) Nagłówki a prawidłowa hierarchia
e) Tabele jako element konstrukcyjny strony – czy można użyć?
f) Mechanizmy nawigacyjne
g) Kolejność nawigacji oraz czytania
h) Architektura informacji
i) Elementy nawigacyjne oraz komunikaty
j) Odnośniki
k) Automatyczne odtwarzanie strony
l) Kontrast treści
m) Przycisk przełączenia na wersję kontrastową
n) Typografia tekstów i kontrasty a czytelność
o) Responsywność
p) Dynamiczne zmiany treści
q) Pola formularzy a etykiety
r) CAPTCHA – można czy nie?
s) Zgodność ze standardami HTML
12. Zagadnienia praktyczne dostępności cyfrowej
a) Czy trzeba publikować skany dokumentów?
b) Dokumentacja przetargowa, a dostępność cyfrowa
c) Publikacje naukowe i techniczne, a dostępność cyfrowa
d) Co zrobić z oświadczeniami majątkowymi w kontekście dostępności cyfrowej?
e) Materiał wytworzony przez podmiot zewnętrzny a dostępność cyfrowa – w jakich przypadkach musi być dostępny cyfrowo, a w jakich nie?
f) Czy wersja kontrastowa strony internetowej jest niezbędna?
g) Audiodeskrypcja a dostępność cyfrowa
h) Dostępność cyfrowa a portale społecznościowe
i) Jak dbać o dostępność cyfrową w umowach i zamówieniach publicznych?
j) Czcionki – jakie?
k) Obsługa serwisu za pomocą klawiatury
l) Nawigacja w serwisie 4
m) Napisy rozszerzone – jak przygotować
n) PJM - Tłumacz języka migowego – wymóg czy dobra praktyka?
o) Justowanie treści – dlaczego nie?
p) Prosty język – kiedy stosować i co on oznacza?
q) Informacja w tekście łatwym do czytania– ETR (Easy to read) – kiedy stosujemy?
r) Tekst odczytywalny maszynowo – kiedy stosujemy?
s) Co oznacza raport z rządowego audytu dostępności cyfrowej i co z nim zrobić?
13. Sprawdzanie dostępności cyfrowej
a) Sposoby wyszukiwania błędów i badania dostępności cyfrowej stron internetowych
b) Jak znaleźć podstawowe błędy dostępności cyfrowej strony internetowej?
c) Jak samodzielnie zbadać dostępność cyfrową strony internetowej?
Wymagania
Adresaci szkolenia:
• Wszystkie osoby zainteresowane powyższą tematyką;
• Specjaliści do spraw dostępności.
Opinie uczestników (5)
Co mnie szczególnie wyróżniło: Intensywne tempo - ale nigdy przytłaczające lub chaotyczne. Mocna, praktyczna treść - pełna głębi, trafności i jasności. Zaangażowanie i komunikacja - otwarte, responsywne i naprawdę uważne na uczestników. Profesjonalizm bez sztywności - prezentacja na poziomie eksperckim, ale z ciepłem i swobodą. Bez małostkowości, tylko merytorycznie - skupiony na tym, co naprawdę ważne. Poczucie smaku i równowagi - świetna ocena w wyborze tego, co warto podkreślić. Najwyższej klasy prezentacja i przygotowanie - płynna struktura, świetne wizualizacje, precyzyjny język. Prawdziwa reakcja na prośby uczestników - rzadka i głęboko doceniana.
Jacek - Kyndryl Wroclaw
Szkolenie - Oracle WebLogic Fundamentals
Przetłumaczone przez sztuczną inteligencję
Fakt, że omówił całą historię rozwiązania i pokazał różne sposoby wdrażania i konfiguracji, a także różne scenariusze.
Danilson - TIS TECH ANGOLA - TECNOLOGIA, INFORMACAO, SISTEMA E SERVICOS, LDA
Szkolenie - Oracle WebLogic Administration
Przetłumaczone przez sztuczną inteligencję
umiejętności trenera w zakresie omawianych tematów oraz jego sposób podejścia do nich po obejrzeniu naszego środowiska podczas sesji udostępnienia ekranu.
Stig-Ole Amundsen - Helse Nord IKT
Szkolenie - WildFly Server Administration
Przetłumaczone przez sztuczną inteligencję
instruktor dopasowywał ćwiczenia materiał i tempo do nas, co było wielkim plusem
Damian Chocianowicz - Orange Szkolenia Sp. zo.o.
Szkolenie - Serwer internetowy HTTP (Nginx, Apache, JBoss)
Ćwiczenia i rozwiązywanie problemów w grupach, gdy problemy były trudniejsze.
Randy Comer Comer - Sandia National Labs
Szkolenie - Drools 7 and DSL for Business Analysts
Przetłumaczone przez sztuczną inteligencję