Plan Szkolenia
Moduł 1: Przegląd i architektura
Przed wdrożeniem Operations Manager ważne jest, aby zrozumieć kluczowe cechy i funkcje, które zapewnia. Pomoże to zrozumieć, w jaki sposób Operations Manager może być używany do rozwiązywania wielu typowych problemów, które pojawiają się w chmurze lub centrum danych, takich jak zapewnienie utrzymania poziomów usług, a krytyczne aplikacje biznesowe są dostępne i działają na optymalnym poziomie.
Operations Manager to kompleksowe rozwiązanie do monitorowania, które wymaga starannego planowania przed wdrożeniem w dowolnym środowisku IT. Należy zrozumieć wymagania sprzętowe i programowe rozwiązania oraz wszelkie implikacje związane z bezpieczeństwem, które mogą się pojawić, takie jak monitorowanie komputerów w granicach zaufania, sieci obwodowej lub chmurze publicznej. Podczas konfigurowania pamięci masowej dla baz danych Operations Manager należy dobrze zrozumieć liczbę monitorowanych komputerów i urządzeń, aby odpowiednio dobrać rozmiar baz danych.
Moduł ten zapoznaje studentów z komponentami zawartymi w grupie Operations Manager Management oraz opisuje zależności i relacje między różnymi komponentami. Studenci dowiedzą się, jak zaplanować i zaprojektować grupę Operations Manager Management.
Lekcje
- Przegląd aplikacji Operations Manager
- Przegląd kluczowych funkcji w usłudze Operations Manager
- Przegląd podstawowych komponentów i topologii
- Rozwiązywanie problemów związanych z chmurą i centrami danych przy użyciu oprogramowania Operations Manager
- Planowanie i wymiarowanie System Center 2012 R2 Operations Manager
Moduł 2: Wdrażanie nowej grupy System Center 2012 R2 Operations Manager Management
Podczas planowania nowego wdrożenia Operations Manager, oprócz wymagań dotyczących sprzętu i rozmiaru, należy również wziąć pod uwagę inne czynniki. Należy również wziąć pod uwagę czynniki, w tym konta zabezpieczeń wymagane przez Operations Manager i projekt grupy Management. Na przykład może być wymagane zainstalowanie dwóch oddzielnych grup Management w celu skalowania Operations Manager, aby spełnić wymagania dotyczące monitorowania.
Po zainstalowaniu programu Operations Manager należy również znać niektóre z najczęstszych ustawień, które należy skonfigurować, takie jak ustawienia przechowywania danych (pielęgnacja bazy danych) i ustawienia zatwierdzania ręcznej instalacji agenta. Należy również znać dostępne metody wdrażania agentów, w tym kiedy należy użyć metody konsoli (lub push), a kiedy metody ręcznej instalacji agenta w Operations Manager.
Lekcje
- Przegląd kwestii bezpieczeństwa
- Projektowanie grupy Management
- Instalowanie System Center 2012 R2 Operations Manager
- Konfigurowanie domyślnych ustawień programu Operations Manager
- Wdrażanie agenta Operations Manager
- Konfigurowanie bezagentowego monitorowania wyjątków (AEM)
- Konfigurowanie usług zbierania inspekcji
Moduł 3: Aktualizacja oprogramowania Operations Manager
Jeśli dokonałeś już inwestycji w Operations Manager 2007 R2, ważne jest, abyś zrozumiał ścieżkę aktualizacji z Operations Manager 2007 R2 do System Center 2012 R2 Operations Manager.
Aktualizację podstawowych składników do wersji System Center 2012 R2 Operations Manager można przeprowadzić tylko w środowisku Operations Manager 2007 R2 lub nowszym. Wcześniejsze wersje Operations Manager, takie jak Operations Manager 2007 SP1, muszą zostać uaktualnione do wersji Operations Manager 2007 R2, zanim będą mogły zostać uaktualnione do wersji System Center 2012 Operations Manager. Dodatkowo instalacja Operations Manager 2007 R2 musi mieć uruchomioną co najmniej aktualizację zbiorczą 4.
Przed uaktualnieniem do System Center 2012 Operations Manager należy wykonać kilka ważnych zadań. W tym module omówimy kolejność aktualizacji, która powinna zostać zastosowana podczas uaktualniania do System Center 2012 Operations Manager.
Przed wykonaniem uaktualnienia do System Center 2012 R2 Operations Manager, grupa Management musi mieć uruchomiony System Center 2012 SP1 Operations Manager.
Lekcje
- Przegląd planowania migracji i aktualizacji
- Aktualizacja do System Center 2012 R2 Operations Manager
- Migracja do System Center 2012 R2 Operations Manager
Moduł 4: Konfigurowanie fabryki i monitorowanie aplikacji
Po wdrożeniu programu Operations Manager i zainstalowaniu agentów na komputerach obsługujących aplikacje i usługi, które należy monitorować, należy teraz zainstalować pakiety Management Pack, aby rozpocząć ich monitorowanie. Przed zainstalowaniem pakietów Management należy zrozumieć koncepcje pakietów Management, w tym wszystkie elementy pakietu Management.
Powinieneś także wiedzieć, jak skonfigurować monitorowanie sieci szkieletowej i aplikacji w Operations Manager dla środowisk chmury prywatnej i publicznej, w tym jak zintegrować Operations Manager i Virtual Machine Manager oraz jak zintegrować Operations Manager z Windows Azure.
Należy również zrozumieć, jak skonfigurować pakiety Management Pack do monitorowania aplikacji działających w strukturze sieci szkieletowej, takich jak Microsoft SQL Server, IIS Server i SharePoint Server. Wreszcie, powinieneś zrozumieć, jak skonfigurować integrację między Operations Manager i System Center Advisor, abyś mógł wyświetlać alerty Advisor związane z komponentami i aplikacjami sieci szkieletowej.
Lekcje
- Wprowadzenie do pakietów Management
- Konfigurowanie monitorowania urządzeń sieciowych
- Konfigurowanie monitorowania sieci szkieletowej
- Konfigurowanie monitorowania aplikacji
Moduł 5: Monitorowanie wydajności aplikacji
Większość organizacji wykorzystuje Microsoft .NET Framework do tworzenia niestandardowych aplikacji, takich jak witryny intranetowe. Ponieważ nie będzie dostępnego pakietu Management Pack dla tych niestandardowych aplikacji, należy zrozumieć, w jaki sposób Application Performance Monitoring (APM) jest skonfigurowany w Operations Manager. APM zapewnia obszerne monitorowanie aplikacji opartych na .NET i Java, które obejmują zarówno monitorowanie po stronie serwera, jak i klienta.
Oprócz monitorowania aplikacji .NET bezpośrednio przez Operations Manager ważne jest, aby zrozumieć, w jaki sposób APM może być używany z pełną funkcjonalnością Visual Studio IntelliTrace Collector do zbierania pełnych śladów profilowania aplikacji. W System Center 2012 można również zintegrować Operations Manager z Team Foundation Server. Ważne jest, aby zrozumieć, w jaki sposób ta integracja jest skonfigurowana, aby Operations Manager mógł być używany do synchronizacji alertów z elementami pracy w Team Foundation Server.
Lekcje
- Monitorowanie wydajności aplikacji
- Korzystanie z IntelliTrace
- Integracja z Team Foundation Server
Moduł 6: Kompleksowe monitorowanie usług
Podczas monitorowania kluczowych aplikacji biznesowych, monitorowanie powinno być wykonywane zarówno z perspektywy centrum danych, jak i użytkownika końcowego. W tym module dowiesz się, jak tworzyć transakcje syntetyczne w celu pomiaru wydajności użytkowników końcowych.
Dowiesz się również, jak połączyć monitorowanie komponentów z transakcjami syntetycznymi w modelach aplikacji rozproszonych, które opisują relacje między różnymi komponentami aplikacji. Zapewnia to pojedynczy widok do identyfikacji przyczyny trasy i wpływu każdej potencjalnej awarii usługi.
Wreszcie, dowiesz się, jak tworzyć bogate pulpity nawigacyjne Visio, aby wyświetlać kondycję w czasie rzeczywistym użytkownikom zewnętrznym.
Lekcje
- Management Szablony pakietów
- Modele aplikacji rozproszonych
- Globalny monitor usług
- Pulpity nawigacyjne Visio w czasie rzeczywistym
Moduł 7: Karty wyników, pulpity nawigacyjne i raportowanie
Wizualizacja kondycji usług i aplikacji w Operations Manager jest kluczową funkcją, która umożliwia szybkie i łatwe tworzenie widoków w skrócie. Widoki te (lub pulpity nawigacyjne) mogą natychmiast wyświetlać wydajność i dostępność dla jednej lub więcej aplikacji w jednym okienku.
Ważne jest, aby zrozumieć, jak tworzyć karty wyników i pulpity nawigacyjne, aby zapewnić różnym typom użytkowników w firmie wgląd w to, jak działa monitorowane środowisko. Na przykład właściciel usługi może potrzebować tylko widoku wysokiego poziomu pokazującego, czy użytkownicy końcowi mają dostęp do usługi, podczas gdy dyrektor może potrzebować tylko widoku pokazującego, czy usługa jest w SLA, czy poza nią.
Raportowanie jest również ważne dla zrozumienia, jak działa monitorowane środowisko. Niektórzy pracownicy mogą nie mieć dostępu do konsoli Operations Console lub nie otrzymywać alertów pocztą e-mail, ale nadal mogą potrzebować dostępu do ważnych informacji na temat kondycji i wydajności kluczowych aplikacji i usług. W tym scenariuszu raporty mogą być używane do zapewnienia interfejsu do zebranych danych Operations Manager.
Właściciele usług i aplikacji muszą również wiedzieć, że usługi dostarczane do firmy spełniają umowy dotyczące poziomu usług w zakresie wydajności i dostępności. Dlatego należy wiedzieć, w jaki sposób śledzenie poziomu usług jest konfigurowane i wyświetlane w Operations Manager.
Lekcje
- Konfigurowanie i zarządzanie raportowaniem w programie Operations Manager
- Konfigurowanie śledzenia poziomu usług
- Konfigurowanie Menedżera operacji SharePoint WebPart
- Konfigurowanie pulpitów nawigacyjnych i widżetów
- Tworzenie niestandardowych pulpitów nawigacyjnych
Moduł 8: Konfigurowanie i dostosowywanie konsoli
Zespoły wsparcia aplikacji, które korzystają z Operations Manager, mogą to robić za pośrednictwem lokalnie zainstalowanej konsoli lub konsoli internetowej. Zazwyczaj w zespole wsparcia aplikacji istnieje szereg ról, które wymagają różnych poziomów uprawnień podczas korzystania z konsoli Operations Console. Są to zarówno użytkownicy tylko do odczytu, jak i zaawansowani operatorzy. Ponadto wszystkie te role muszą być ograniczone do wyświetlania tylko danych o komputerach i aplikacjach, za które operatorzy są odpowiedzialni. W tym module dowiesz się, jak korzystać z wbudowanych zabezpieczeń opartych na rolach w Operations Manager, aby zapewnić szczegółowy dostęp do danych, widoków i zadań w Operations Manager.
Zespoły wsparcia aplikacji zazwyczaj wymagają niestandardowych widoków w konsoli dla swoich kluczowych aplikacji. Dowiesz się również, jak zaprojektować i udostępnić te widoki odpowiednim zespołom wsparcia.
Podczas gdy niektórzy członkowie zespołu mogą zawsze mieć otwartą konsolę, inne zespoły mogą wymagać wysłania powiadomienia po wykryciu problemu. Menedżer operacji korzysta z powiadomień i kanałów powiadomień, aby osiągnąć tę funkcjonalność. W tym module opisano, jak je skonfigurować i wysyłać powiadomienia e-mail do kluczowych zespołów.
Wreszcie, aby zmniejszyć obciążenie pracą różnych zespołów wsparcia aplikacji, dowiesz się, jak skonfigurować zadania diagnostyki i odzyskiwania w Operations Manager. Zapewni to metodę diagnozowania i automatyzacji naprawy wykrytych problemów.
Lekcje
- Zabezpieczenia, określanie zakresu i role użytkowników
- Tworzenie niestandardowych widoków i stanów rozwiązywania alertów
- Konfigurowanie subskrypcji powiadomień
- Tworzenie zadań diagnostycznych i odzyskiwania
Moduł 9: Management Tworzenie pakietów
Dla popularnych aplikacji, takich jak Microsoft SQL Server i Microsoft Exchange Server, dostępny jest już w pełni rozwinięty Management Pack. Domyślne monitorowanie zawarte w Operations Manager można rozszerzyć, tworząc reguły, monitory i grupy w konsoli Operators.
Może być jednak konieczne utworzenie zupełnie nowego pakietu Management Pack do monitorowania niestandardowych aplikacji. W tym celu należy utworzyć pakiet Management Pack w Visual Studio, zapieczętować go i wdrożyć. Pakiet zarządzania powinien następnie automatycznie wykrywać i monitorować składniki aplikacji.
Tworzenie pakietów Management Pack to szczegółowy temat, który wymaga zrozumienia podstawowych pojęć przed kontynuowaniem. Ten moduł obejmuje te tematy, w tym sposób tworzenia pakietu Management Pack zarówno w konsoli, jak i Visual Studio.
Lekcje
- Koncepcje tworzenia pakietów Management Pack
- Tworzenie pakietów Management Pack przy użyciu konsoli Operations Console
- Tworzenie pakietów Management Pack przy użyciu Visual Studio Authoring Extensions
Moduł 10: Integracja Operations Manager z innymi komponentami System Center
System Center 2012 R2 składa się z kilku komponentów, które zapewniają pełne zarządzanie środowiskiem IT. Obejmuje to infrastrukturę serwerów i desktopów oraz łączącą je infrastrukturę sieciową. Za pomocą System Center 2012 R2 można również zarządzać urządzeniami klienckimi.
Należy zintegrować komponenty System Center 2012 R2, aby zapewnić płynne zarządzanie środowiskiem IT zarówno z perspektywy chmury, jak i centrum danych. Zapewnia to łatwiejsze i bardziej elastyczne zarządzanie środowiskiem chmury i centrum danych oraz umożliwia automatyzację wielu procesów ręcznych.
W tym module poznasz kilka kluczowych funkcji innych komponentów System Center 2012 R2. Obejmuje to korzyści osiągane podczas integracji z nimi Operations Manager.
Lekcje
- Integracja z menedżerem usług
- Data Protection Integracja z menedżerem
- Integracja z Orchestrator
Moduł 11: Rozwiązywanie problemów, dostrajanie i odzyskiwanie po awarii
Rozwiązanie do monitorowania musi być wysoce dostępne, aby zapewnić, że kluczowe aplikacje biznesowe są dostępne i działają na optymalnym poziomie przez cały czas. Ponadto zapewnienie pełnej optymalizacji systemu pomaga zapobiegać przestojom i pogorszeniu wydajności rozwiązania do monitorowania. W tym module dowiesz się, jak zoptymalizować hurtownię danych, aby zapewnić przechowywanie odpowiedniej ilości danych.
Podobnie jak w przypadku wszystkich kluczowych systemów, ważne jest, aby wiedzieć, gdzie szukać podczas rozwiązywania problemów. Obejmuje to korzystanie z raportów, aby zrozumieć wydajność i wiedzieć, które dzienniki należy zbadać zarówno na serwerach zarządzania, jak i agentach.
Aby zwiększyć ogólną dostępność usługi, można również rozważyć skonfigurowanie SQL AlwaysOn dla Operations Manager. Zwiększy to dostępność warstwy bazy danych.
Jeśli komponent w środowisku Operations Manager ulegnie awarii, równie ważne jest, aby zrozumieć, jak odzyskać uszkodzony komponent. W tym ostatnim module dowiesz się, jak optymalizować, rozwiązywać problemy i wykonywać odzyskiwanie po awarii w Operations Manager.
Lekcje
- Rozwiązywanie problemów z podstawowymi komponentami programu Operations Manager
- Dostrajanie pakietów Management Pack
- Konfigurowanie SQL AlwaysOn dla usługi Operations Manager
- Konfigurowanie przechowywania danych w programie Operations Manager
- Odzyskiwanie po awarii w programie Operations Manager
Opinie uczestników (2)
Styl nauczania był bardzo dobry.
Juma Shekuwe - TANZANIA REVENUE AUTHORITY
Szkolenie - Windows Server 2019 Administration (authorized training course WS 011T00)
Przetłumaczone przez sztuczną inteligencję
Środowisko jest bardzo, bardzo dobre
Patrick Mutuma - Dimension Data
Szkolenie - Networking with Windows Server 2016 (authorized training course MS 20741)
Przetłumaczone przez sztuczną inteligencję