Analityka internetowa jest kluczowym narzędziem dla firm pragnących zrozumieć zachowania użytkowników na swoich stronach internetowych i aplikacjach mobilnych. Wykorzystaj pełen potencjał danych, aby optymalizować działania marketingowe, poprawiać funkcjonalność witryn oraz zwiększać sprzedaż.
Dowiedz się, jakie narzędzia i metody analizy są najskuteczniejsze oraz jak zgodność z przepisami RODO/GDPR wpływa na zbieranie danych.
Odkryj, jak analityka internetowa może zrewolucjonizować Twój biznes.
O co chodzi z tą całą analityką internetową?
Analityka internetowa (web analytics) to dziedzina IT zajmująca się śledzeniem ruchu na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych. 💻
Narzędzia i platformy realizujące ten cel są odpowiedzialne za rejestrowanie, zbieranie i raportowanie danych. Raporty o tym, co przeglądają i robią na stronach użytkownicy pozwalają lepiej zrozumieć ich potrzeby i preferencje.
- Wnioski, które wyciągniesz z analizy danych mogą służyć do usprawniania Twoich witryn i aplikacji, wpływając pozytywnie na sprzedaż Twoich usług lub produktów, konsumpcję Twoich treści i pozwolą Ci lepiej dostosowywać swoje działania marketingowe.
- Jeśli Twoja firma dostarcza użytkownikom usługę lub aplikację, za pomocą odpowiedniego narzędzia możesz w łatwy sposób obserwować jak jest ona używana.
- Wiedząc jakie funkcjonalności są używane najczęściej możesz lepiej podejmować decyzje o rozwoju swojej strony lub aplikacji.
- Analityka internetowa pozwala również na raportowanie błędów, które użytkownicy mogą napotkać, a kontekstowe dane analityki (np. o urządzeniu lub używanej przeglądarce) mogą być pomocne w ich odtworzeniu i poprawieniu.
- Analitykę możesz prowadzić także w Twojej wewnętrznej sieci firmowej intranet - na przykład na wewnętrznych stronach informacyjnych lub szkoleniowych, które są dostępne tylko dla pracowników, aby sprawdzić ich zaangażowanie w te treści.
Jak działają i co dają rozwiązania do analityki internetowej?
Jeśli posiadasz stronę www, narzędzia do analityki internetowej mogą dostarczyć Ci raportów o tym, jacy użytkownicy ją odwiedzają i co na niej robią.
- Każde wyświetlenie strony, kliknięcie przycisku, lub nawet wybór opcji przy produkcie mogą być rejestrowane i później agregowane. Dzięki temu uzyskasz dane o tym, które strony są najpopularniejsze, na których użytkownicy spędzają najwięcej czasu, albo które produkty są najczęściej dodawane do koszyka.
- Posiadając wgląd w takie raporty łatwiej jest podejmować decyzje o prowadzeniu swojej strony.
- Dane z analityki internetowej mogą być wykorzystywane przez zespół tworzący stronę do jej rozwoju. Dzięki analizie najczęściej klikanych elementów, osoby odpowiedzialne za treści na stronie mogą analizować zaangażowanie użytkowników.
- Najczęściej używane metryki to: czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń (bounce rate) i współczynniki konwersji, np. zakupu produktu lub usługi, założenia konta w serwisie albo wysłania formularza kontaktowego.
- Możesz także korzystać z niestandardowych pomiarów, które skonfigurujesz specyficznie dla swojej strony i biznesu.
Co każdy właściciel strony internetowej musi wiedzieć o RODO/GDPR?
Od 2018 roku właścicieli stron internetowych w UE obowiązuje GDPR - General Data Protection Regulation - w Polsce: RODO.
Używając narzędzi analitycznych i marketingowych na swojej stronie, musisz wiedzieć:
- Jakie zbierają dane - obecność adresu IP już stanowi o przetwarzaniu danych objętych przez RODO, a może zbierasz bardziej szczegółowe dane jak np. adresy e-mail.
- Co się z tymi danymi dzieje - gdzie są fizycznie zapisywane i do jakich celów są przetwarzane.
Jeśli rejestrujesz adresy IP lub wykorzystujesz inne dane osobowe do marketingu lub personalizacji - musisz posiadać wdrożone rozwiązanie typu CMP - Consent Management Platform.
Powstało wiele takich narzędzi, a niektóre platformy analityczne oferują zintegrowane rozwiązania do zbierania zgód.
- Twoja firma musi również posiadać dokumentację mówiącą o tym:
- Z jakich narzędzi korzysta?
- Jakie dane zbiera?
- Co z tymi danymi robi?
- Czasami analityka internetowa jest przypisana zespołom zarządzającym stroną lub marketingiem marki, które niekoniecznie muszą być na bieżąco z przepisami obowiązującymi daną firmę.
Warto się upewnić czy odpowiednio dbają o bezpieczeństwo przetwarzania danych użytkowników.
"Co po GA3?" - krótki przegląd darmowych narzędzi do analityki internetowej
- W ostatnim roku pewnie spotkaliście się z hashtagGA4, czyli Google Analytics w nowej wersji. Poprzednia, GA3, nazywana też “Universal Analytics”, jest już obecnie niedostępna.
- Przez wiele lat GA3 wiodło prym jako najpopularniejsze narzędzie do analityki internetowej - powszechnie używane przez marketerów i amatorów.
- Niektóre firmy skorzystały z możliwości automatycznego przejścia na GA4, inne były zmuszone całkowicie zrezygnować z usług Google ze względu na trudności integracji lub koszty. Jeśli jesteś w takiej sytuacji - wiedz, że istnieje wiele alternatyw! Dziś chcemy przedstawić Wam skrót dostępnych możliwości:
➡ Platformy Open Source: Matomo, Umami, Countly, Plausible Analytics
➡ Rozwiązania będące częścią lub dodatkiem do rozwiązań wielkich firm: Microsoft Clarity, Cloudflare, Adobe.
➡ Rozwiązania integrujące wiele więcej niż tylko klasyczną analitykę webową: Amplitude, Snowplow, Heap, Mixpanel, Hotjar, a także nasz rodzimy, polski produkt - Piwik PRO.
Czy Twoja firma przesiadła się na GA4, czy zmigrowała na jedno z wymienionych rozwiązań, a może jakieś inne?
Dajcie znać w komentarzach!
Analityka nie weźmie danych znikąd - czy tagujesz swoje linki?
Jedną z najistotniejszych praktyk w analityce internetowej i marketingu internetowym jest stosowanie w swoich linkach tzw. tagów UTM. 🖥
- Co to jest tagowanie linków? Chodzi po prostu o dodanie do adresu swojej strony, który gdzieś umieszczasz, dodatkowych parametrów. Takie “wydłużenie” linka pozwala Ci później dowiedzieć się, który z nich został kliknięty przez użytkownika trafiającego na Twoją stronę.
- Tagowanie stosuje się umieszczając linki np. w opisie filmu na YouTube albo postach na Facebooku, spójrz na przykłady:
➡ www.mojastrona.pl/?utm_campaign=mojFilmik3&utm_source=youtube
➡ www.mojastrona.pl/?utm_campaign=post20230902&utm_source=facebook
🔹 Te same “tagi UTM” są wykorzystywane przez praktycznie każdą reklamę w internecie - na pewno niejednokrotnie zwróciły Twoją uwagę po kliknięciu w jakąś ofertę.
🔹 Nazwa “UTM” pochodzi od “Urchin Tracking Module” - oprogramowania, które zostało kupione przez Google, aby położyć podwaliny pod Google Analytics. W taki sposób tagi UTM stały się standardem w analityce ruchu internetowego.
🔹 Istotne jest, aby wypracować systematykę tagowania swoich linków i trzymać się jej. Dostępne jest kilka standardowych parametrów:
- utm_campaign
- utm_term
- utm_source
- utm_medium
- utm_content
Wiele systemów pozwala również dodawać własne parametry, jeśli standardowe nie są wystarczające lub nie mogą być użyte w konkretnym przypadku.
Czy używasz parametrów w swoich linkach, a jeśli nie, to czy zaczniesz?
Wsparcie merytoryczne serii - Michał Gonera
Potrzebujesz więcej informacji?
Napisz, zadzwoń lub uzupełnij formularz - wybierz formę kontaktu, która Ci najbardziej odpowiada i zostaw resztę nam. Nasi konsultanci odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą dobrać optymalne rozwiązanie.
Bądźmy w kontakcie