Plan Szkolenia

Tworzenie oraz konfiguro wanie projektu EAP

  • Tworzenie i zapisywanie pliku projektu Enterprise Architect
  • Omówienie struktury pliku projektu
  • Rodzaje widoków dostępne w projekcie
  • Interfejs programu: menu, paski narzędziowe, Toolbox, Project Browser i inne okna
  • Dokowanie i ukrywanie okien

Praca z modelem, diagramem

  • Predefiniowane wzorce modelu
  • Tworzenie pakietów (widoków) i dodawanie diagramów
  • Dodawanie elementów do modelu i diagramu
  • Różne sposoby usuwania elementów i ich konsekwencje
  • Zapisywanie diagramów

Zbierania wymagań

  • Metody zbierania wymagań
  • Kategorie wymagań wg FURPS
  • Diagram wymagań (Requirements Diagram)
    • Szybkie tworzenie wymagań z dokumentu tekstowego
  • Sposoby prezentowania wymagań i relacje między wymaganiami
    • agregacja (aggregation)
    • zależność (dependency)
    • realizacja (realization)
  • Sposoby na poprawienie wyglądu i przejrzystości diagramu
    • korekta układu diagramu
    • wykorzystanie kolorów do rozróżniania statusów wymagań
    • włączanie / wyłączanie przestrzeni nazw pakietów
  • Tworzenie i zarządzanie macierzą zależności (Relationship Matrix)
  • Dokumentowanie wymagań w postaci stron HTML i wersji do wydruku
  • Zarządzanie zaawansowanymi wymaganiami
    • tworzenie własnych typów wymagań
    • tworzenie własnych statusów wymagań
    • śledzenie zależności pomiędzy wymaganiami
    • dokumentowanie sposobów realizacji wymagań

Modelowanie procesów biznesowych, architektury

  • Praca z diagramem aktywności (czynności)
  • Stosowanie stereotypów procesowych dla czynności
  • Tworzenie procesów złożonych, abstrahowanie
  • Przepływy sterowania i przepływy obiektów, piny
  • Przepływy decyzyjne i współbieżne
  • Partycje, tory
  • Obsługa wyjątków, przepływy przerywające
  • Sposoby na poprawienie wyglądu i przejrzystości diagramu
    • diagramy na różnych poziomach szczegółowości
    • ograniczanie liczby szczegółów
    • różne sposoby na pokazanie złożoności procesów
  • Wykorzystanie diagramów komponentów i wdrożenia
  • Wstępna architektura systemu - logiczna i fizyczna
    • komponenty zagnieżdżone
    • relacja delegacji
    • port, part
    • interfejs
    • ścieżki komunikacyjne
    • wyodrębnianie fragmentów diagramu
  • Modelowanie wymagań związanych z bezpieczeństwem, wydajnością, niezawodnością systemu
  • Stosowanie niestandardowych stereotypów na diagramach wdrożenia
    • korzystanie z biblioteki stereotypów graficznych
    • podłączanie biblioteki do projektu
    • wykorzystanie własnych stereotypów graficznych i ich szybkie podłączanie do elementów diagramu

Przypadki użycia oraz ich dokumentacja

  • Określanie zakresu systemu
  • Modelowanie funkcjonalności systemu przy pomocy diagramu przypadków użycia
  • Identyfikowanie aktorów i relacji między nimi
    • rozpoznawanie przypadków użycia
    • asocjacja "aktor - przypadek użycia" i jej właściwości
    • relacje między przypadkami użycia: include, extend, generalizacja
  • Automatyczne numerowanie przypadków użycia
  • Tworzenie scenariuszy przypadków użycia i generowanie diagramów na ich podstawie (aktywności, maszyny
  • stanowej, sekwencji)
  • Podłączanie scenariuszy przypadków użycia z zewnętrznych plików
  • Generowanie dokumentacji
  • Tworzenie szablonów

Analiza dziedziny

  • Identyfikacja głównych klas/obiektów systemu
  • Wykorzystanie zakładki Require do określenia odpowiedzialności klas
  • Wykorzystanie diagramu komunikacji
    • rodzaje komunikatów: asynchroniczne, synchroniczne, powrotne
    • określanie i modyfikacja kolejności numerowania komunikatów
    • stosowanie stereotypów analitycznych: Boundary, Control i Entity
    • automatyczne generowanie diagramu sekwencji z diagramu komunikacji
  • Wstęp do projektu systemu

Model statyczny

  • Tworzenie diagramu klas na podstawie modelu analitycznego i przypadków użycia
  • Diagram klas i generowanie kodu źródłowego
    • relacja asocjacji i jej cechy
    • pozostałe relacje: agregacja, kompozycja, generalizacja, zależność, klasa asocjacyjna
    • stosowanie odpowiedniej konwencji w nazywaniu klas i ich elementów
    • pokazywanie i ukrywanie elementów klas
  • Forward/Reverse engineering
    • generowanie kodu źródłowego na podstawie diagramu
    • generowanie diagramu na podstawie kodu źródłowego
    • synchronizowanie kodu i diagramu
  • Diagramy obiektów

Model dynamiczny

  • Weryfikacja modelu statycznego
    • doprecyzowanie sygnatur metod
    • weryfikacja poprawności diagramu klas
  • Modelowanie dynamiczne na poziomie wywołań metod (diagram sekwencji) w oparciu o przypadki użycia, model analityczny i statyczny
  • Sposoby na poprawienie wyglądu i przejrzystości diagramu
    • ograniczanie liczby modelowanych scenariuszy
    • ograniczanie liczby linii życia
    • unikanie zagnieżdżonych bloków złożonych
    • ukrywanie szczegółów i odwołania do bloków przez referencję
  • Diagram maszyny stanowej
    • określanie stanów i podstanów
    • przejścia między stanami – zdarzenia, warunki i akcje
    • akcje wewnętrzne (entry, do, exit)
  • Sposoby na poprawienie wyglądu i przejrzystości diagramu
    • zmiana wyglądu linii
    • dekompozycja stanów

Tworzenie i wykorzystywanie wzorców oraz profili

  • Wykorzystanie wzorców projektowych „Gang of Four”
  • Wykorzystanie zdefiniowanych wzorców w projekcie
  • Wskazywanie faktu wykorzystania wzorców za pomocą elementu współpracy (collaboration)
  • Tworzenie własnych wzorców
  • Importowanie profili z plików XML

MDA, wsparcie dla technologii oraz pracy z kodem źródłowym

  • Transformacja diagramu klas do schematu bazy danych z wykorzystaniem MDA
  • Generowanie poleceń SQL do skryptu tworzącego bazę danych
  • Generowanie kodu źródłowego – dostępne opcje

Praca grupowa

  • Wykorzystanie narzędzi Enterprise Architect do wersjonowania pakietów
  • Określanie różnic w wersjach projektu, tworzenie dokumentacji
  • Korzystanie z repozytorium do przechowywania modelu
  • Narzędzia wspierające pracę grupową

Wymagania

Podstawowa znajomość pojęć związanych z programowaniem obiektowym oraz języka UML.

 21 godzin

Liczba uczestników



Cena za uczestnika

Opinie uczestników (5)

Szkolenia Powiązane

Introduction to Enterprise Architect

7 godzin

Modelowanie systemów z wykorzystaniem SysML i Enterprise Architect (EA)

21 godzin

Praktyczne aspekty UML

21 godzin

Analiza biznesowa i systemowa z użyciem notacji UML - warsztat praktyczny dla PO w metodyce Scrum

21 godzin

Modelowanie procesów biznesowych z wykorzystaniem UML i BPMN

14 godzin

Business Process Modeling using BPMN and UML

14 godzin

Design Patterns

14 godzin

Efficient Requirement Management using Agile Methods and Agile UML Modeling

21 godzin

Object Constraint Language (OCL) and Web Ontology Language (OWL)

21 godzin

Certyfikacja OCUP2 UML - Przygotowanie do egzaminu UML2 Foundation

21 godzin

System Engineering using SysML and UML 2

21 godzin

Applying SysML with MagicDraw/Cameo

21 godzin

Analiza i projektowanie obiektowe za pomocą języka UML

21 godzin

Certyfikacja OCUP2 UML - Przygotowanie do egzaminu UML2 Advanced

14 godzin

Powiązane Kategorie