O co chodzi z tą całą analityką internetową?

Analityka internetowa (web analytics) to dziedzina IT zajmująca się śledzeniem ruchu na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych. ?

Narzędzia i platformy realizujące ten cel są odpowiedzialne za rejestrowanie, zbieranie i raportowanie danych. Raporty o tym, co przeglądają i robią na stronach użytkownicy pozwalają lepiej zrozumieć ich potrzeby i preferencje.

  • Wnioski, które wyciągniesz z analizy danych mogą służyć do usprawniania Twoich witryn i aplikacji, wpływając pozytywnie na sprzedaż Twoich usług lub produktów, konsumpcję Twoich treści i pozwolą Ci lepiej dostosowywać swoje działania marketingowe.
  • Jeśli Twoja firma dostarcza użytkownikom usługę lub aplikację, za pomocą odpowiedniego narzędzia możesz w łatwy sposób obserwować jak jest ona używana.
  • Wiedząc jakie funkcjonalności są używane najczęściej możesz lepiej podejmować decyzje o rozwoju swojej strony lub aplikacji. 
  • Analityka internetowa pozwala również na raportowanie błędów, które użytkownicy mogą napotkać, a kontekstowe dane analityki (np. o urządzeniu lub używanej przeglądarce) mogą być pomocne w ich odtworzeniu i poprawieniu.
  • Analitykę możesz prowadzić także w Twojej wewnętrznej sieci firmowej intranet - na przykład na wewnętrznych stronach informacyjnych lub szkoleniowych, które są dostępne tylko dla pracowników, aby sprawdzić ich zaangażowanie w te treści.

Jak działają i co dają rozwiązania do analityki internetowej?

Jeśli posiadasz stronę www, narzędzia do analityki internetowej mogą dostarczyć Ci raportów o tym, jacy użytkownicy ją odwiedzają i co na niej robią.

  • Każde wyświetlenie strony, kliknięcie przycisku, lub nawet wybór opcji przy produkcie mogą być rejestrowane i później agregowane. Dzięki temu uzyskasz dane o tym, które strony są najpopularniejsze, na których użytkownicy spędzają najwięcej czasu, albo które produkty są najczęściej dodawane do koszyka.
  • Posiadając wgląd w takie raporty łatwiej jest podejmować decyzje o prowadzeniu swojej strony.
  • Dane z analityki internetowej mogą być wykorzystywane przez zespół tworzący stronę do jej rozwoju. Dzięki analizie najczęściej klikanych elementów, osoby odpowiedzialne za treści na stronie mogą analizować zaangażowanie użytkowników. 
  • Najczęściej używane metryki to: czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń (bounce rate) i współczynniki konwersji, np. zakupu produktu lub usługi, założenia konta w serwisie albo wysłania formularza kontaktowego.
  • Możesz także korzystać z niestandardowych pomiarów, które skonfigurujesz specyficznie dla swojej strony i biznesu.

Co każdy właściciel strony internetowej musi wiedzieć o RODO/GDPR?

Od 2018 roku właścicieli stron internetowych w UE obowiązuje GDPR - General Data Protection Regulation - w Polsce: RODO.

Używając narzędzi analitycznych i marketingowych na swojej stronie, musisz wiedzieć:

  • Jakie zbierają dane - obecność adresu IP już stanowi o przetwarzaniu danych objętych przez RODO, a może zbierasz bardziej szczegółowe dane jak np. adresy e-mail. 
  • Co się z tymi danymi dzieje - gdzie są fizycznie zapisywane i do jakich celów są przetwarzane.

Jeśli rejestrujesz adresy IP lub wykorzystujesz inne dane osobowe do marketingu lub personalizacji - musisz posiadać wdrożone rozwiązanie typu CMP - Consent Management Platform. 
Powstało wiele takich narzędzi, a niektóre platformy analityczne oferują zintegrowane rozwiązania do zbierania zgód.
 

  • Twoja firma musi również posiadać dokumentację mówiącą o tym:
    • Z jakich narzędzi korzysta?
    • Jakie dane zbiera?
    • Co z tymi danymi robi?
  • Czasami analityka internetowa jest przypisana zespołom zarządzającym stroną lub marketingiem marki, które niekoniecznie muszą być na bieżąco z przepisami obowiązującymi daną firmę. 

Warto się upewnić czy odpowiednio dbają o bezpieczeństwo przetwarzania danych użytkowników.

"Co po GA3?" - krótki przegląd darmowych narzędzi do analityki internetowej

  • W ostatnim roku pewnie spotkaliście się z hashtagGA4, czyli Google Analytics w nowej wersji. Poprzednia, GA3, nazywana też “Universal Analytics”, jest już obecnie niedostępna. 
  • Przez wiele lat GA3 wiodło prym jako najpopularniejsze narzędzie do analityki internetowej - powszechnie używane przez marketerów i amatorów. 
  • Niektóre firmy skorzystały z możliwości automatycznego przejścia na GA4, inne były zmuszone całkowicie zrezygnować z usług Google ze względu na trudności integracji lub koszty. Jeśli jesteś w takiej sytuacji - wiedz, że istnieje wiele alternatyw! Dziś chcemy przedstawić Wam skrót dostępnych możliwości:
     

➡ Platformy Open Source: Matomo, Umami, Countly, Plausible Analytics
➡ Rozwiązania będące częścią lub dodatkiem do rozwiązań wielkich firm: Microsoft Clarity, Cloudflare, Adobe.
➡ Rozwiązania integrujące wiele więcej niż tylko klasyczną analitykę webową: Amplitude, Snowplow, Heap, Mixpanel, Hotjar, a także nasz rodzimy, polski produkt - Piwik PRO.

Czy Twoja firma przesiadła się na GA4, czy zmigrowała na jedno z wymienionych rozwiązań, a może jakieś inne? 
Dajcie znać w komentarzach!

Analityka nie weźmie danych znikąd - czy tagujesz swoje linki?

Jedną z najistotniejszych praktyk w analityce internetowej i marketingu internetowym jest stosowanie w swoich linkach tzw. tagów UTM. ? 
 

  • Co to jest tagowanie linków? Chodzi po prostu o dodanie do adresu swojej strony, który gdzieś umieszczasz, dodatkowych parametrów. Takie “wydłużenie” linka pozwala Ci później dowiedzieć się, który z nich został kliknięty przez użytkownika trafiającego na Twoją stronę. 
  • Tagowanie stosuje się umieszczając linki np. w opisie filmu na YouTube albo postach na Facebooku, spójrz na przykłady:
    ➡ www.mojastrona.pl/?utm_campaign=mojFilmik3&utm_source=youtube
    ➡ www.mojastrona.pl/?utm_campaign=post20230902&utm_source=facebook
     

? Te same “tagi UTM” są wykorzystywane przez praktycznie każdą reklamę w internecie - na pewno niejednokrotnie zwróciły Twoją uwagę po kliknięciu w jakąś ofertę.

? Nazwa “UTM” pochodzi od “Urchin Tracking Module” - oprogramowania, które zostało kupione przez Google, aby położyć podwaliny pod Google Analytics. W taki sposób tagi UTM stały się standardem w analityce ruchu internetowego.

? Istotne jest, aby wypracować systematykę tagowania swoich linków i trzymać się jej. Dostępne jest kilka standardowych parametrów: 

  • utm_campaign
  • utm_term
  • utm_source
  • utm_medium
  • utm_content

Wiele systemów pozwala również dodawać własne parametry, jeśli standardowe nie są wystarczające lub nie mogą być użyte w konkretnym przypadku.

Czy używasz parametrów w swoich linkach, a jeśli nie, to czy zaczniesz?

Wsparcie merytoryczne serii - Michał Gonera

Promotions Contact Us

Potrzebujesz więcej informacji?

Napisz, zadzwoń lub uzupełnij formularz - wybierz formę kontaktu, która Ci najbardziej odpowiada i zostaw resztę nam. Nasi konsultanci odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą dobrać optymalne rozwiązanie.

Bądźmy w kontakcie