Last updated
Kod kursu
stressman
Czas trwania
14 godzin
szkolenie zdalne: 2 lub 4 dni
szkolenie stacjonarne: 2 dni
Opis
Przeznaczenie kursu: Celem szkolenia jest rozwijanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, zrozumienia źródeł powstawania stresu i określenia swej podatności na stres, poprzez rozpoznanie swoich słabych i mocnych stron, roli i sytuacji w pracy, rodzinie, środowisku prywatnym. Umiejętności zdobywane podczas kursu: • rozpoznawanie symptomów ostrzegawczych stresu • określanie indywidualnego poziomu podatności na stres • dostrzeganie korzyści płynące ze stresu • rozróżnianie stresu pozytywnego i destrukcyjnego • umiejętność określenia i wyboru odpowiedniej strategii radzenia sobie w trudnych sytuacjach • umiejętność określenia najistotniejszych czynników stresogennych w życiu zawodowym i prywatnym • Opanowanie umiejętności relaksacji poprzez różnorodne techniki: • kontrolowanie i regulacja oddechu • stosowanie technik relaksacji mięśniowej: np. treningu Jacobsona • Opanowanie zasad profilaktyki antystresowej Szkolenie pomyślane jest jako interaktywne, gdzie udział uczestników sięga ponad 80% czasu. Każda sesja przebiega według podobnej dynamiki, opartej o metodologię opracowaną z uwzględnieniem cyklu Kolba: ćwiczenie otwierające na nowe nawyki (budujące świadomość), mini wykład o technikach (wiedza), ćwiczenie nowych taktyk i technik (umiejętność). Po zamknięciu każdej sesji uczestnicy otrzymują materiały pomocnicze dotyczące omówionej sesji. Materiał praktyczny jest podsumowywany mini wykładami dającymi teoretyczne podstawy oraz wyjaśniającymi podstawowe mechanizmy psychologiczne, których uczestnicy doświadczają w trakcie pracy na sali szkoleniowej.
Plan Szkolenia
Ćwiczenia wstępne, zapoznanie się uczestników, omówienie zasad, zawarcie kontraktu szkoleniowego
Podstawowe wiadomości na temat stresu i czynników wywołujących stres– podstawy wiedzy psychologicznej
Reakcje na stres i zmiany w zachowaniu
Adaptacja i rodzaje stresu
Najważniejsze „punkty zapalne” obszary mogące powodować stres
Rodzaje zachowań w sytuacjach trudnych: Agresja , uległość, asertywność,
- Stawianie barier obronnych w sytuacjach trudnych w relacji z klientem (krzyczy problemie a nie o mnie i do mnie a nie na mnie)
- Budowanie własnego autorytetu i wizerunku w oczach pracowników, przewoźników i klientów
Psychologiczne mechanizmy obronne w sytuacjach trudnych:
Jak bronić się prze projekcją i próbami manipulacji ze strony innych
O złości, która potrafi uzależnić
Budowanie świadomości emocji własnych i w zespole:
- O tłumieniu emocji, które działa pozornie a wywołuje wybuch
- Diagnoza własnej podatności na stres oraz dotychczasowych sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi
- Techniki i metody redukcji stresu: środowiskowe, fizjologiczne, umysłowe)
- Praktyczne ćwiczenia technik relaksacyjnych: wizualizacja, szybkie techniki obniżania napięcia
Menedżer i jego rola w zradzaniu stresem zespołu:
- Stres własny menadżera i jego wpływ na napięcie w zespole
- Modelowanie zachowań w zespole
- Podświadoma wzajemna transmisja emocji w zespole
Techniki oswajania stresu:
- technika masek, technika pokerowa (stosowane w służbach specjalnych np. w Mosadzie)
- oddzielanie stresu od widocznych reakcji fizjologicznych
- pokerowa twarz gdy w środku emocje kipią
- trenowanie nowo nabytych umiejętności
Podstawowe zasady profilaktyki antystresowej
Opinie uczestników
We also do Consultancy!
Jak skutecznie radzić sobie ze stresem. Sztuka zarządzania emocjami Consultancy
We work with leading clients across a wide range of technologies!
Reach out for Project | Staff Enhancement | System Audit Consulting