SIP protocol in VoIP - Plan Szkolenia

Ceny nie zawierają podatku VAT
Szkolenie w języku polskim. Na życzenie możliwy język angielski.

Last updated

Kod kursu

sipvoip

Czas trwania

21 godzin
szkolenie zdalne: 3 lub 6 dni
szkolenie stacjonarne: 3 dni

Opis

Szkolenie składa się z dwóch uzupełniających się części – teoretycznej i praktycznej. Pierwsza, stanowi jednodniowe wprowadzenie omawiające podstawowe założenia, filozofię, podstawową funkcjonalność i zasady działania protokołu SIP oraz sposób ich wykorzystania do realizacji usług telekomunikacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem telefonii IP i VoIP. Druga dwudniowa część pozwala uczestnikom zapoznać się z praktycznymi problemami realizacji usług poprzez zestaw ćwiczeń laboratoryjnych dający szczegółowy wgląd w zagadnienia konfiguracji komponentów architektury telefonii SIP, analizę sygnalizacji na poziomie sekwencji wiadomości i ich budowy wewnętrznej oraz umożliwia zrozumienie typowych problemów i sposobów ich rozwiązywania z uwzględnieniem kwestii bezpieczeństwa i zabezpieczenia przed nadużyciami telekomunikacyjnymi. Prowadzący podzielą się wiedzą na temat uruchamiania, zarządzania i eksploatacji usług telefonii SIP z uwzględnieniem wirtualizacji i przetwarzania w chmurze. W części praktycznej wykorzystywane są zarówno fizyczne telefony SIP jak i aplikacje implementujące funkcjonalność klientów SIP oraz serwery aplikacyjne usług telefonii IP (Asterisk i Freeswitch). Dzięki temu, że trenerzy posiadają bogate doświadczenie techniczne i komercyjne w zakresie telefonii IP, oferujemy uczestnikom możliwość zgłaszania własnych problemów i pytań. Zostaną one uwzględnione w podsumowaniu jako uzupełniający element szkolenia wychodzący naprzeciw bieżącym potrzebom. Szkolenie jest przeznaczone dla osób posiadających podstawową wiedzę i doświadczenie w zakresie usług telekomunikacyjnych – w szczególności VoIP i sieci IP.

Plan Szkolenia

Część I: Wprowadzenie

  1. Wprowadzenie
    1. Historia i główne przesłanki
    2. Rodzaje i ewolucja VoIP
    3. Główne założenia SIP
    4. Normalizacja SIP (RFC 3261 i inne ważne normy)
  2. Architektura i jej główne składniki
    1. UA – agent użytkownika
    2. Predefiniowane serwery: Registrar, Location, Proxy i Redirect
    3. Serwery aplikacyjne
    4. Identyfikacja i adresacja
    5. Trapez SIP
  3. Serwery i ich działanie
    1. Rejestracja
    2. Działanie serwera SIP w trybach Proxy i Redirect
    3. Serwery Proxy bezstanowe i stanowe
    4. Działanie serwera lokalizacyjnego
    5. Rekordy SRV i DNS
    6. uri/url/urn, ENUM i rekordy NAPTR
  4. Wiadomości sygnalizacyjne SIP (z uwzględnieniem rozszerzeń dla Instant Messaging i Presence - IMP)
    1. Struktura wiadomości
    2. Żądania
    3. Odpowiedzi
    4. Przykład ustanowienia sesji
    5. Nagłówki i parametry żądań
    6. Modele IMP
  5. SDP (Session Description Protocol)
    1. Opis mediów
    2. Standardowa lista typów kodeków
    3. Zasady negocjacji sesji
  6. Realizacja połączeń – sekwencje wiadomości sygnalizacyjnych
    1. Sesja komunikacyjna SIP – główny przykład z RFC 3261
    2. Przykładowe scenariusze połączeń -  realizacja usług podstawowych i dodatkowych
    3. Połączenia konferencyjne i IP PBX
    4. Modyfikacja mediów w czasie trwania sesji
    5. Wykorzystanie obecności i wymiany wiadomości natychmiastowych
  7. Zasady kierowania żądań i odpowiedzi
    1. Nagłówek VIA
    2. Nagłówki ROUTE i RECORD-ROUTE
  8. Współpraca SIP-PSTN
    1. SIP-I i SIP-T
    2. Wczesne media w SIP i łącza tranzytowe SIP (SIP trunking)
    3. Współpraca sygnalizacyjna SIP-PSTN
  9. SIP – problem bezpieczeństwa
    1.  Secure SIP, Secure RTP i Secure RTCP
    2. Typowe implementacje Secure SIP
  10. Problemy praktyczne i perspektywy
    1. Przejście przez NAT i firewall
    2. QoS
    3. SIP i SDP w architekturze 3GPP IMS
  11. Podsumowanie i dyskusja

Część II: Część praktyczna

  1. SIP w środowisku LAN: XLite SIP UA + Asterisk
    1. Utworzenie kont w centralach Asterisk z prostym planem numeracji
    2. Konfiguracja XLite SIP UA (dtmf, codecs, nat, rtp, timer, register) oraz telefonów fizycznych SIP (Polycom, Gigaset, Yealink, Linphone)
    3. Rejestracja a wykonywanie połączeń i odbieranie połączeń
    4. Konfiguracja i realizacja połączeń w trybie P2P za pomocą Linphone
  2. Analiza sygnalizacji SIP za pomocą aplikacji Wireshark
    1. Konfiguracja serwera
    2. Nagrywanie sygnalizacji SIP i strumieni medialnych RTP
    3. Analiza przechwyconych pakietów SIP. Wyszukiwanie konkretnej rozmowy
    4. omówienie problemów z dźwiękiem, jitterbuffer, wyszukiwanie DTMF (rfc2833,INFO), najczęstsze problemy z kodekami i DTMF (transkodowanie, uszkodzenia kodeka GSM, duplikacja tonów DTMF)
    5. VoIP monitor
  3. SDP, Instant Messaging and Presence (IM&P)
    1. Parametry i atrybuty opisów SDP
    2. Wiadomości sygnalizacyjne SIP: SUBSCRIBE, PUBLISH i MESSAGE
    3. Testy IM&P z XLite i Linphone
  4. Procedury sygnalizacyjne SIP dla połączeń
    1. Rejestracja SIP z wykorzystaniem DNS
      1. Rekord SIP SRV
      2. Rejestracja telefonu SIP z wykorzystaniem DNS-SRV
    2. Procedury sygnalizacyjne SIP dla połączeń wykorzystujące DNS
      1. Analiza sygnalizacji SIP w trakcie połączenia za pomocą aplikacji Wireshark
      2. Rozwiązywanie problemów – timeout DNS, opóźnienia
  5. SIP trunking (wykorzystanie protokołu SIP do tranzytowania ruchu)
    1. Realizacja testowego łącza tranzytowego SIP
    2. Rozwiązywanie problemów (DOS, DDOS, fraud, cps)
  6. SIP - problemy bezpieczeństwa
    1. Zapewnianie bezpieczeństwa za pomocą IPSec
    2. Zapewnianie bezpieczeństwa za pomocą Secure SIP
    3. Telefonia IP – ryzyko nadużyć
    4. Ochrona przed DDOS i innymi rodzajami ataków
  7. Uruchamianie usług VoIP wykorzystujących SIP
    1. Konfiguracja centrali
    2. Konfiguracja i rejestracja klienta SIP
    3. Oprogramowanie
      1. Asterisk PBX / Freeswitch softswitch / Cisco Call Manager
      2. Linux CentOS
      3. Sterowniki TDM2IP
      4. Aplikacje telefoniczne (XLite, Linphone)
    4. Sprzęt
      1. Serwer
      2. Karta/brama TDM2IP
      3. Telefon (Polycom, Gigaset, Yealink)
  8. Aplikacja/telefon fizyczny
    1. Konfiguracja
      1. Kodeki
      2. User/Password/SIP Server/Proxy/Ports
    2. Działanie i sygnalizacja SIP w przypadku obsługi:
      1. 3-Way Calling
      2. Call Forwarding
      3. Attendant Call Transfer
      4. MWI, BLF
    3. Yealink autoprovisioning
    4. Specyficzne ograniczenia produktów poszczególnych dostawców
  9. Problemy Network Adress Translation (NAT)
    1. Typy i struktura NAT
    2. STUN (Simple Traversal of UDP Through NATs)
  10. Jakość połączeń VoIP – rozwiązywanie problemów
    1. Połączenie zestawiane, ale brak mediów
    2. Kluczowe elementy związane ze sterowaniem jakością
      1. opóźnienie, fluktuacja opóźnienia (jitter), rozmiar bufora (play buffer size)
    3. Miary jakości VoIP
      1. RTCP – opóźnienie i jitter
      2. MOS zgodnie z ITU-T G.107 E-model
    4. Narzędzia umożliwiające monitoring jakości (Voipmonitor)
  11. Telefonia IP w chmurze
  12. Podsumowanie i odniesienie się przez prowadzących szkolenie do problemów i pytań zgłoszonych przez uczestników

Opinie uczestników

★★★★★
★★★★★

We also do Consultancy!

Protokół SIP w VoIP Consultancy

We work with leading clients across a wide range of technologies!

Reach out for Project | Staff Enhancement | System Audit Consulting

Powiązane Kategorie

Szkolenia Powiązane

Kursy w promocyjnej cenie

Newsletter z promocjami

Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj informacje o aktualnych zniżkach na kursy otwarte.
Szanujemy Twoją prywatność, dlatego Twój e-mail będzie wykorzystywany jedynie w celu wysyłki naszego newslettera, nie będzie udostępniony ani sprzedany osobom trzecim.
W dowolnej chwili możesz zmienić swoje preferencje co do otrzymywanego newslettera bądź całkowicie się z niego wypisać.

Zaufali nam

This site in other countries/regions