Last updated
Kod kursu
blender3d
Czas trwania
28 godzin
szkolenie zdalne: 4 lub 8 dni
szkolenie stacjonarne: 4 dni
Opis
Blender to zestaw narzędzi do grafiki komputerowej 3D typu open source do tworzenia filmów animowanych, efektów wizualnych, sztuki, drukowanych modeli 3D, interaktywnych aplikacji 3D i gier wideo.
Podczas warsztatu uczestnicy nauczą się jak tworzyć modele 3D do gier wideo, drukowania 3D, projektowania domów itp.
Jakich umiejętności możesz spodziewać się po zakończeniu tego szkolenia?:
Zrozumienia zasad modelowania
Zrozumienie i zarządzania animacjami, efektami cząstek, grafiką 3D, mapą UV i rozpakowywaniem
Eksportowaniem modeli i zasobów do silników gier, drukarek 3D lub innego oprogramowania.
Dla kogo przeznaczone jest szkolenie?
- Artyści
- Game Developers
- Początkujący w świecie grafiki 3d
Plan Szkolenia
Podstawy pracy z programem
- Interfejs — panele, przestrzenie robocze i okna; konfigurowanie interfejsu według własnych potrzeb i charakteru pracy
- Preferencje — konfigurowanie obsługi myszy i klawiatury, skróty klawiaturowe, ustawienia systemowe i dodatki
- Nawigowanie w scenie 3D — pozycjonowanie kamery i szybkie przełączanie się pomiędzy oknami widokowymi
- Konfigurowanie sposobu wyświetlania obiektów w scenie 3D
Podstawy pracy z obiektami
- Zaznaczanie, tworzenie, usuwanie i grupowanie obiektów
- Zarządzanie hierarchią obiektów w scenie
- Praca w trybie obiektu oraz w trybie edycji
- Komponenty obiektu/bryły: wierzchołki, krawędzie, płaszczyzny
Podstawy modelowania
- Przemieszczanie, obracanie i skalowanie obiektów oraz ich komponentów
- Modelowanie za pomocą kluczowych narzędzi: Extrude, Inset, Bevel, Loop Cut, Knife
- Modelowanie z użyciem kluczowych modyfikatorów: Subdivision Surface, Solidify, Mirror, Boolean, Array, Simple Deform
- Zasady modelowania: budowanie siatki obiektu z czworoboków i unikanie trójkątów oraz n-kątów, kontrolowanie przebiegu pętli krawędzi
- Modelowanie w symetrii
- Kontrolowanie gęstości siatki obiektu
- Kontrolowanie ostrości i wyoblenia krawędzi
Modelowanie w praktyce
- Ogólne zasady tworzenia brył organicznych i nieorganicznych (hard surface modeling)
- Łączenie fragmentów bryły o różnych przekrojach
- Zasady modelowania z uwagi na poprawną topologię siatki
- Retopologia — przebudowa fragmentów lub całości siatki obiektu
- Wspomaganie procesu modelowania siatki obiektu narzędziami rzeźbiarskimi
- Modelowanie metodą rzeźbienia
- Transferowanie wyrzeźbionych szczegółów powierzchni obiektu na bryłę o poprawnej topologii
Tworzenie map UV
- Ogólne zasady tworzenia mapy UV obiektu
- Planowanie rozmieszczenia krawędzi rozcięcia siatki obiektu
- Tworzenie jedno- i wieloelementowych map UV
- Optymalizowanie mapy UV
- Łączenie drobnych fragmentów mapy UV w większe obszary
- Wyrównywanie krawędzi zewnętrznych mapy UV
- Tworzenie wieloelementowych map UV (UDIM)
Teksturowanie
- Podstawy tworzenia materiałów przy użyciu shadera Principled BRDF
- Podstawy fizyki reakcji powierzchni na światło
- Kontrolowanie odbić światła i odbić środowiskowych na powierzchni obiektu
- Rozpraszanie odbić światła
- Odbicia kątowe (anisotropic reflections)
- Tworzenie powierzchni przezroczystych gładkich, „mlecznych” i zabarwionych
- Tworzenie efektu penetrowania powierzchni przez światło (subsurface scattering)
- Zasady tworzenia podstawowych rodzajów powierzchni: tworzywa sztuczne, metale, szkło, materia organiczna,
- drewno, tkaniny
- Tworzenie map normalnych (normal map) i map przemieszczeń (displacement map)
- Podstawy tworzenia własnych tekstur ze zdjęć
Oświetlanie
- Teoria „rzeźbienia” kształtu obiektu za pomocą światła
- Fotograficzne reguły oświetlania obiektów
- Tworzenie wirtualnego studio — tło, podłoże, efekty atmosferyczne
- Oświetlanie pojedynczych obiektów
- Oświetlanie grup obiektów
- Oświetlanie za pomocą lamp i płaszczyzn z materiałami emisyjnymi
- Oświetlanie za pomocą obrazów HDR
- Kontrolowanie zasięgu i zakresu oddziaływania świateł
- Kontrolowanie parametrów światła odbitego
- „Malowanie” światłem
Renderowanie
- Techniczne aspekty procesu renderowania obrazu
- Renderowanie z użyciem procesora i karty graficznej
- Renderowanie poglądowe i finalne
- Konfigurowanie parametrów kamery renderującej
- Dobór rozdzielczości renderowania pod kątem przeznaczenia obrazu końcowego
- Renderowanie do warstw
- Renderowanie za pomocą silnika Cycles
- Renderowanie za pomocą silnika Eevee (Blender 2.8)
- Podstawy obróbki końcowe wyrenderowanego obrazu w programie typu Adobe Photoshop
- Eksportowanie finalnego obrazu do formatu i parametrów zgodnych z jego przeznaczeniem
- Przygotowanie końcowej sceny i pliku do renderowania na farmach renderujących
Opinie uczestników
We also do Consultancy!
Blender: modelowanie 3d Consultancy
We work with leading clients across a wide range of technologies!
Reach out for Project | Staff Enhancement | System Audit Consulting