Plan Szkolenia

I. Standard WCAG 2.1


1. Co to jest dostępność cyfrowa?
2. Dlaczego dostępność cyfrowa podmiotów publicznych jest ważna?
3. Kto ustala standardy dostępności cyfrowej?
4. WCAG jako fundament dostępności
5. Dokumenty WCAG
6. Podział wytycznych WCAG
7. Standard WCAG 2.1 - charakterystyka
8. Od kiedy dostępność jest obowiązkowa?
9. Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych
według WCAG 2.1
a) Zasady dostępności
b) 78 kryteriów sukcesu
c) Poziomy kryteriów sukcesu – minimalny, zalecany, komfortowy
d) 17 nowych kryteriów sukcesu według WCAG 2.1
e) Kompatybilność wsteczna WCAG 2.1.
10. Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych a
standard WCAG 2.1 - Wymagania dostępności cyfrowej według załącznika do ustawy
a) 4 zasady, 13 wytycznych, 49 kryteriów sukcesu

2
b) Postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność – co oznaczają dla
podmiotu?
• Zasada 1: Postrzegalność – jak ją zrealizować?
• Zasada 2: Funkcjonalność
• Zasada 3: Zrozumiałość
• Zasada 4: Solidność
c) Kryteria sukcesu na poziomie minimalnym (A) i zalecanym (AA) – jak należy
wdrożyć i w jakim zakresie?

II. Audyt dostępności cyfrowej – od czego zacząć?

1. Krok pierwszy: zdefiniowanie „dostępności cyfrowej”
2. Wybór metodologii
3. Próba badawcza – co przygotować?

III. Przeprowadzenie audytu dostępności cyfrowej

1. Poziomy dostępności
a) Poziom minimalny - Zgodność z ustawą (o dostępności cyfrowej)
b) Poziom pośredni - Zgodność z WCAG + dodatkowe wymogi ustawy
c) Poziom plus - Zgodność z WCAG + dodatkowe wymogi ustawy + inne wymagania
2. Sposoby badania
a) Narzędzia i testy automatyczne
b) Badania i testy eksperckie
c) Test z użyciem Listy Kontrolnej Gov
d) Testy z użytkownikami
e) Mieszane testy i metody badawcze
f) Proste testy – wady i zalety
3. Próba badawcza – co i jak należy zrobić?
a) Podstrony do badania – co należy wziąć pod uwagę przy wyborze?
b) Najistotniejsze podstrony i funkcje

3
c) Co jest a co nie jest objęte ustawą o dostępności cyfrowej – o wyjątkach dostępności
słów kilka
4. Wykrywanie podstawowych błędów dostępności cyfrowej strony internetowej
a) Treści tekstowe
b) Obsługa klawiaturą
c) Alternatywa dla grafik,
d) Alternatywa dla multimediów
e) Łatwa orientacja i obsługa
f) Brak zaskakujących sytuacji
5. Narzędzia i programy audytowe

IV. Raport z audytu dostępności cyfrowej
1. W jaki sposób przygotować raport?
2. Metodologia przygotowania raportu
3. Części składowe raportu
4. Podział na część opisową i analityczną
5. Czego nie zamieszczać w raporcie?

V. Przeprowadzenie audytu dostępności architektonicznej i informacyjno –
komunikacyjnej

1. Krok pierwszy: zdefiniowanie „dostępności architektonicznej i informacyjno -
komunikacyjnej”
2. Wybór metodologii
3. Obszary do sprawdzenia
a) Parkingi, stanowiska postojowe dla samochodów
• Lokalizacja
• Nawierzchnia stanowisk postojowych
• Dostęp do stanowiska z poziomu chodnika
• Wymiary stanowisk postojowych przystosowanych do potrzeb osób z
niepełnosprawnościami

4

• Oznakowanie stanowisk postojowych
b) Wejście do budynku
• Domofon
• Wiatrołap
• Pochylnia
c) Czytelny przekaz informacji w budynku
d) System odnajdywania drogi
e) Plany tyflograficzne
f) Pętle indukcyjne
g) Symbole graficzne, piktogramy, informacje tekstowe i głosowe
h) Ścieżki dotykowe
i) Czytelna komunikacja pozioma w budynku
j) Korytarze
• Szerokość korytarzy
• Zasada zachowania jednej linii
• Umiejscowienie małej architektury
k) Wysokość ciągów komunikacyjnych
l) Projektowanie miejsc odpoczynku
m) Schody i spoczniki
n) Poręcze
o) Platformy pionowe i ukośne
p) Recepcje, sekretariaty
q) Sanitariaty i sposób ich urządzenia
r) Garderoby
s) Drzwi
t) Systemy oczyszczania obuwia
u) Okna
v) Oświetlenie
• Rodzaje oświetlenia
• Sposób doświetlenia
• Powierzchnie błyszczące a oświetlenie

5
VI. Raport z audytu dostępności architektonicznej i informacyjno - komunikacyjnej
1. W jaki sposób przygotować raport?
2. Metodologia przygotowania raportu
3. Części składowe raportu
4. Czego nie zamieszczać w raporcie?

Wymagania

  • Adresaci szkolenia:
    • Wszystkie osoby zainteresowane powyższą tematyką;
    • Koordynatorzy ds. dostępności;
    • Audytorzy ds. dostępności
  14 godzin

Liczba uczestników


Data rozpoczęcia

Data zakończenia


Daty szkoleń są uzależnione od dostępności trenerów. Szkolenia standardowo odbywają się w godzinach od 09:00 do 16:00.

Cena za uczestnika

Szkolenia Powiązane

RODO / GDPR - zmiany prawne, wprowadzenie teoretyczne, praktyczne aspekty

  14 godzin

CDP - Certificate in Data Protection

  35 godzin

Powiązane Kategorie